- Het van oorsprong Zweedse Tetra Pak is wereldwijd marktleider in kartonnen verpakkingen voor bijvoorbeeld zuivel, vruchtensappen en sauzen.
- Duurzaamheid is een belangrijke pijler binnen het bedrijf, met een focus op hernieuwbare materialen zoals karton van FSC-gecertificeerd hout en bioplastic op basis van rietsuiker.
- Hun verpakkingen bestaan nu voor 80 tot 85 procent uit hernieuwbare materialen en gerecyclede grondstoffen en in 2025 moet dat 100 procent zijn.
- Lees ook: Deze ondernemer bedacht het trottoir van de toekomst – met waterreservoir
Bijna iedereen kent het van oorsprong Zweedse Tetra Pak wel. En als de naam je niets zegt, heb je sowieso weleens een product van het bedrijf in handen gehad: ze zijn namelijk wereldwijd marktleider in kartonnen verpakkingen voor bijvoorbeeld zuivel, vruchtensappen en sauzen.
Nu zijn verpakkingen en duurzaamheid niet per se synoniemen van elkaar, maar bij de multinational doen ze er alles aan om zo min mogelijk impact op het milieu te maken.
Frank Vandewal, sinds zes jaar directeur Sustainability voor Frankrijk en de Benelux bij het bedrijf, vertelt aan Business Insider hoe ze dat aanpakken, niet alleen intern maar ook binnen de gehele verpakkingsindustrie.
Hoe verhoudt Tetra Pak zich tot duurzaamheid?
Vandewal: “Duurzaamheid is eigenlijk al vanaf de oprichting in de jaren 50 een belangrijke pijler geweest binnen Tetra Pak. De motivatie van onze oprichter, de Zweedse Ruben Rausing, om dit bedrijf te beginnen was ook duurzaam: hij ontwikkelde een verpakking om melkproducten beter te kunnen bewaren en voor iedereen beschikbaar te maken.”
"Maar het begrip duurzaamheid is door de jaren heen natuurlijk geëvolueerd. Er is veel veranderd, bijvoorbeeld op het gebied van materialen. Wij volgen die innovaties op de voet. In 2007 gebruikten we voor het eerst een FSC-label op onze verpakkingen en intussen is al ons papier voor onze kartonnen verpakkingen afkomstig van FSC-gecertificeerd hout of andere gecontroleerde bronnen. In 2011 introduceerden we plastic dopjes gemaakt van suikerriet.”
Hoe uit jullie duurzame visie zich verder in jullie producten?
"We gebruiken dus plantaardige en hernieuwbare grondstoffen waar we kunnen. Dat zijn grondstoffen waarvan de voorraad in een korte periode kan worden hersteld, zoals suikerriet en hout uit speciale FSC-bossen."
"We ontwikkelen ons ook voortdurend op dat gebied. We hebben niet alleen intern mensen in dienst die zich bezighouden met duurzame innovaties, maar onderhouden ook nauw contact met leveranciers in de keten die hiermee bezig zijn."
“Maar onze focus ligt niet alleen op grondstoffen als het om duurzaamheid gaat. We willen onze klanten helpen om op een duurzame manier met hun producten om te gaan. We zorgen er niet alleen voor dat hun vloeistoffen zo goed en lang mogelijk bewaard kunnen worden. Door onze verpakkingstechnologie is het ook niet nodig om additieven zoals e-nummers toe te voegen waarmee de houdbaarheid verlengd kan worden.”
En waar liggen jullie ambities op duurzaam gebied?
"Onze verpakkingen bestaan nu al vaak voor 80 tot 85 procent uit hernieuwbare materialen. In de nabije toekomst streven we naar verpakkingen die volledig bestaan uit deze materialen of uit gerecyclede grondstoffen."
"De uitdaging ligt daarbij vooral in het ontwikkelen van een duurzame oplossing voor het aluminiumlaagje dat aan de binnenkant van onze verpakkingen zit. Maar we zijn voornemens om dat in 2025 gerealiseerd te hebben."
“En het is ons streven om 5 jaar later – in 2030 dus – bijna uitsluitend nog papiervezels te gebruiken voor onze verpakkingen, ook voor bijvoorbeeld de doppen.”
“We zien dat er nog veel impactwinst te halen valt bij de productie van grondstoffen. Op het gebied van duurzaamheid zie je over het algemeen vooral veel focus op recycling, en dat is natuurlijk heel goed. Drankkartons worden in Nederland al voor meer dan 60 procent ingezameld voor recycling en vanaf 2023 komt er ook een speciale recyclingstroom voor drankkartonverpakkingen – zoals dat overigens in België al sinds de jaren 90 wordt gedaan."
"Dat juichen wij natuurlijk alleen maar toe, maar wij zien dus ook veel kansen voor hernieuwbare materialen. Als je verpakkingen maakt van materialen waarbij de productie zo min mogelijk impact heeft op onze planeet, kun je al verschil maken tijdens het productieproces."
“Verder hebben we voor onszelf als missie vastgelegd om tegen 2030 een volledig CO2-neutraal bedrijf te zijn en streven we naar een volledig CO2-neutrale keten tegen 2050.”
Daar zien jullie dus een voortrekkersrol voor jullie bedrijf weggelegd?
“We zijn een van de grootste verpakkingsbedrijven ter wereld. Wij vinden dan ook dat het onze verantwoordelijkheid is om een leidende rol te nemen in deze industrie. Afgelopen jaar produceerden we meer dan 183 miljard verpakkingen in ruim 160 landen. We zijn dan ook actief in verschillende samenwerkingen en industrieplatforms, waarin we met elkaar zoeken naar duurzame oplossingen.”
“Naar onze klanten toe zien we ook steeds meer een rol als ‘oplossende partner’ voor ons bedrijf weggelegd. We kijken met ze naar hun processen en gaan het gesprek aan over hoe ze die zo duurzaam mogelijk kunnen optimaliseren. We merken bijvoorbeeld dat er nog veel onwetendheid is over hernieuwbare grondstoffen.”
Waarom is duurzaamheid zo belangrijk in jullie industrie?
“In totaal ontstaat ongeveer een derde (20 tot 35 procent) van alle klimaatbelasting door het maken, verwerken en eten van voedsel. Dit gaat dus niet om een druppel op een gloeiende plaat. Als we samenwerken met alle ketens binnen de voedingsindustrie – van producenten en voedselverwerkers tot logistieke partners – kunnen we echt impact maken."
"Er zijn inmiddels al veel oplossingen voorhanden. Het is nu zaak dat we met elkaar de dingen daadwerkelijk op een andere manier aan gaan pakken."
Lees meer over Better Capitalism op Business Insider:
- De volgende generatie tiny house wordt in Overijssel gebouwd – duurzaam, milieuvriendelijk en bijna helemaal zelfvoorzienend
- Van eetbare algenverpakkingen tot bioplastic van olijfpitten, dit is hoe 7 startups plasticvervuiling bestrijden
- Deze Nederlandse startup wil grootschalig zeewier kweken op land – en daar gaat een grondige voorbereiding aan vooraf